Projektionslycka och plagioklaseufori.

Okej, jag inser ju att jag inte är mest normal i världen. Jag tror dock inte att det är en dålig grej. Jag har dessutom kommit på att få som pluggar på universitetet skulle klassas som helt normala.

En sak som är sådär distinkt underlig är hur folk tenderar snöa in på sina egna ämnesområden.

Alla vet ju att det finns datornördar, och det är väl inte så svårt att se att vissa andra naturvetenskapliga ämnen kan göra diverse anhängare till riktiga nördar heller.

Men aldrig i min vildaste fantasi trode jag att JAG skulle bli en nörd på något.

Men nu är det officiellt. När jag ser ett strimmig bergssegment kan jag inte rå för att jag slänger mig på det och tindarar med ögonen, ådergnejs är nämligen både vackert och intressant, att stirra på de fåriga ansamlingarna av mineraler som fått sin form av otänkbart tryck och temperaturer man knappt kan tänka sig, ger mig en kick. Hur fördelningen av glimmer, kvarts och plagiklas på ett systematiskt och lagföljande vis lagt sig sida vid sida för att dela utrymmet tillsammans i miljarder år, it touches my heart. Geology rocks!

Och när man hittar en välskriven artikel om någon experimentell projektion som skall vidga våra vyer och förtydliga världen för oss kan man ju fälla en och annan lyckotår. Det känns jordnära att ett av våra probelm fortfarande ligger i att hitta ett bra, tydligt sätt att rita världen för våra ögon. Geografi är ändå allas bas, vare sig man vill eller inte.

There you have it. I'm a neerd.


Förkastning i förgnejsrad granit.
Är inte detta vackert så säg!

Kommentarer
Postat av: Myaraq

Vad har jag tagit kort på när jag var på Grönland?

2010-09-26 @ 19:47:50
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Tjalle

Va?

2010-09-26 @ 22:14:33
URL: http://savvey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0